Friday, December 13, 2013

Tanda2 bila rack end rod dan tie rod end dah kong

Haha.. benda ni dah lama dah jadi.. tapi aku wat tak tau je.. Time kat Seri Kembangan ada juga bawa ke workshop tapi dia cakap drive shaft longgar and ada gap. Pelik gak aku.. tapi ikut pengalaman aku la.. bunyi klok..klok..klok bila kat jalan tak rata dan bila kereta statik pusing steering dan bunyi klok..klok..klok.. salah satu petanda Rack End Rod and Tie Rod End dah rosak. Gambarajah dibawah boleh memberikan gambaran jelas mana satu Rack End Rod dan Tie Rod End. So far survey2 harga untuk Rack End Rod RM50 sebatang, Tie Rod End Brand 555 RM90 Sepasang cuma bush steering rack je yang tak tau harga. hihi

43 comments:

  1. Emm...kete sy pun jd mcm ni..siap tukar drive shaft n absber dpn lg...tp still bnyi...mana nk dpt brg2 tu? Kdai spareprt biasa ada ke?

    ReplyDelete
  2. En Wan, tie rod end boleh dapat and order kat mne2 kdai spare part kereta.

    ReplyDelete
  3. bro. nak tanya. persona saya pon bila corner de bunyi duk duk duk mcm bunyi bila langgar line kuning kat jalan raya tu. bila street ok. speed dlm 80 km ke atas.. drive shaft ker?

    ReplyDelete
  4. rhaimie.boleh check tie rod end..maybe be dah rosak..

    ReplyDelete
  5. ok bro tq. berapa rasa2 budjet..bro penah tukar ke

    ReplyDelete
  6. Penah dlu.. guna brand dari Malaysia. Tp better bro cari brand 555 sepsg Rm180 camtu la..

    ReplyDelete
  7. kereta saya pun mcm tu bro..bila belok kiri rasa mcm jln atas line kuning. tapi lagi 1. sy dah buat alighment. tapi still kreta lari ke kiri..kenapa ye.

    ReplyDelete
  8. bro boleh check steering rack and bearing bro.. kadang2 dh nak kong boleh jadi cmtu.. alignment cmne pon akan jadi lari

    ReplyDelete
  9. asalamualaikum encik...
    nak tanya tentang masalah yg hadapi kereta saya ni...
    pasal stering kereta bergoyng smasa memandu tak kira sama ada perlahan atau ketika bawa laju.Saya baru tukar stering rack recond,saya fikir setelah tukar baru dah selesai masalah yang dihadapi,tapi masih sama...saya cuba untuk tanya kedai repair lain mereka kata pergi hantar blk tmpat saya tukar stering rack dan bila saya pergi kesana mereka cadang saya untuk tukar lagi sekali..malangnya pemasalah tu seperti sediakala,lower arm dah setahun lebih saya guna..x mungkin berkaitan dgn masalah yang kereta saya hadap sekarang...asober yang spring batang tu saya x nampak ada bocor...bila saya lihat asb mountingvsaya.saya perhatikan getah pada luaran dia terkoyak dan batang dalam nampak bearing dan keluar mintyak ketul mcm terbuka luas beza dgn asb mounting blh kiri cuma nampak pecah/terkoyak dkt getah cuma yang minyak dah menutup batang tu....so saya nak tahu jawapan dari encik.Apa fungsi asbsober mounting tu?dan masalah ni ada kaitan dgn asb mnting ke?sekarang ada bunyi ktok,ktok dkt kawasan situ..buat aligmnt pon setelah tukar stering rack pon sama lari walaupun chamber dh tukar baru..tolong jelaskan encik whayudi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam bro, byk sebab steering bergoyang bila memandu slow or laju... antaranya lower arm, steering rack, engine mounting dan wheel bearing. Encik maklumkan steering rack encik baru tukar kepada yang recond. Kemungkinan pemasangan tidak sempurna atau set recond tersebut mempunyai masalah. Boleh dihantar kembali untuk check. Kebiasaannya recond set diberi warranty selama 3-6bulan ikut kedai. Kedua, lower arm, encik dah pakai lower arm 1 tahun. Selama 1 tahun, macam2 ble berlaku. bushing lower arm mungkin rosak disebabkan freeplay daripada steering rack. Ketiga, wheel bearing . Bro boleh check samada ada dengung atau freeplay. Keempat, encik ada maklumkan absorber absorber mounting ade sedikit retak. OK. Absorber mounting berfungsi memegang absorber pada kedudukan asal pada chasis body. Jika berlaku retak pada mounting absorber, ia juga akan membuat kereta bergoyang luar biasa. Untuk makluman, absorber mounting tidak ada minyak. Melainkan absorber encik telah leaking. Jika absorber dah leaking dan absorber mounting telah retak. Bunyi klok2 akan ada. Alignment pon akan lari. Terima kasih

      Delete
    2. Kpda khairul azhar dri pngalaman sy awak check tayar maybe bengkak! Blah dalam so bila awak bwak laju ke slow ke keta tetap bergoyang check tayar btl2 lau tayar ok sruh kedai yg pakar check sporim klau spolir gelong tukar tayar baru pn ttap stering x seimbang pda pndapat sy bkn stereng rack

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. salam encik .. myvi saya bila jalan di jalan tak rata steering dia akan berbunyi .. macam bunyi longgar , kalau belok ke apa ke semua ok .. cuma berbunyi je kat jalan tak rata.. apa puncanya yea ?

    ReplyDelete
  12. Salam..nak tanya..masalah jika steering kereta rasa lembut sngat bila pusing steering ke kiri x yg sperti biasa..lembut yang seolah-olah free sahaja..lepas tu bila nak lock steering, selalu nu steering akn x bgerak bnyk tpi ni bila dah lock gerak nya bnyak n bila masuk kn kunci kereta tnpa gerak kn steering masih boleh start enjin..selalu nya kena gerak kn steering baru boleh start.

    ReplyDelete
  13. Salam..nak tanya..masalah jika steering kereta rasa lembut dan steering akan ikut permukaan jalan...jika jalan curam ke kiri, steering akan ikut ke kiri..jika kelajuan 100++kmj steering akan jadi ringan maksudnya steering jadi susah untuk dikawal..saya menggunakan jentera waja tahun 2001..minta pendapat otai..

    ReplyDelete
  14. slm tuan..nk tnye ckit..kalo nk tukar bush stering rack waja..crossmmber kna bkak gak ke taupn bole trus tukar je..tq

    ReplyDelete
  15. Salam tuan nak tanya stering kereta iswara saya tak kembali pada ketengah setelah ambil selekoh atau buat u-turn...kita kena tolak balik ke tengah kenape yea..mnta nasihat .tq

    ReplyDelete
  16. Salam tuan nak tanya stering kereta iswara saya tak kembali pada ketengah setelah ambil selekoh atau buat u-turn...kita kena tolak balik ke tengah kenape yea..mnta nasihat .tq

    ReplyDelete
  17. Assalam tuan nak tanya kereta honda civic so4 saya ada bunyi krek,krek,krek bila jalan atas permukaan jalan yang tak rata pastu bila kereta berada dalam keadaan statik pon bila belok kiri dan kanan ada bunyi yang sama jgak jgak...bila henjut kereta pon bunyi jgak tapi dia sebelah kiri hadapan je...so apa masalah dia...g bengkel dia soh tukar upper arm...sy dah tukar tp sama jgak...minta penjelasan dari tuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu bunyi tulang anjing atau pn low arm confirm

      Delete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Tuan..Kereta Dmax Saya bila pusing sebelah kiri ada bunyi kreek2,tapi dia bunyi sekali sja..sekarang makin menjadi² pula..bila masa Mau parking Saya pusing2 steering ada bunyi keluar krek2 mcm ikut steering,mcm steering kna halang bila di pulas..ada Ka masalah drive shaft,steering rack atau tie rod end?tapi minyak untuk steering rack tak jg kurang,aku ada check bawah nampak steering rack macam basah..Tapi mustahil ada leak pula kalau minyak masih penuh..

    ReplyDelete
  21. salam bang.kereta vios saya akan bunyi kuk kuk bila jln x rata.sy dh tukar absober link,lower arm,rack end,d bush dan absober mounting tp masih ada la bunyi tu.pada pendapat abg apa lg yg saya perlu tukar utk masalah ni.

    ReplyDelete
  22. salam bang.kereta vios saya akan bunyi kuk kuk bila jln x rata.sy dh tukar absober link,lower arm,rack end,d bush dan absober mounting tp masih ada la bunyi tu.pada pendapat abg apa lg yg saya perlu tukar utk masalah ni.

    ReplyDelete
  23. salam..nak tanya.. stering kereta saya xmau straight selepas membuat pusingan ataupun membelok.atas nasihat pomen saya telah menukar lower arm dan membuat alignment..saya kebengkel lain untuk membuat alignment tapi masih sama..time membelok xdak sebarang bunyi..apakah masalahnya tuan?

    ReplyDelete
  24. Salam....kereta sy dah tukar drive shaft baru...tp masalah bergegar pd kelajuan 110 keatas masih ada lg... stereng pon senget walaupun dah buat alignment....ade sape2 tahu x punce sebab ape??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg msalah gegar sila Cek Centre cone ada pakai tak. Yg msalah senget sila Cek lower arm bush

      Delete
  25. bos sy dah tersalah beli steering rack wira kreta sy iswara blh pakai x?atau kna oter bru blh masuk?

    ReplyDelete
  26. Kereta kalo dlm keadaan xbergerak or bergerak dgn slow bwh 10kmh, cth kluar msuk parking, biler pusing steering, terutama ke kiri, akan bunyi "tok", bunyi tu skali jer.. ape agak² masalah nye.??

    ReplyDelete
  27. Kalau honda ej stereng banyak free ape masalah ye?

    ReplyDelete
  28. Kereta dlm keadaan xbergerak or bergerak dgn slow bwh 10kmh, cth kluar msuk parking, biler pusing steering, akan bunyi "tuk", bunyi tu skali jer..selalu bunyi sebelah ptg stelah kreta lma dibwh pnas mthari.pagi2 xde pula bnyi

    ReplyDelete
  29. Rukar steering rack tapi masih berat

    ReplyDelete
  30. Rukar steering rack tapi masih berat

    ReplyDelete
  31. Assalam...,bos sy ad prtanyan brkaitan kereta kenari sy pkai....mslhny kereta sy brgoyang dbhagian tyr ble meter berada pd 40 ke 80 km.....ble dh 100km/j die ok dh.....n ble dlm keljuan 100km/j stering sy x grip.....die sng trpusing ke knan ke kiri klu x pgg btol2....wlaupn jln lurus

    ReplyDelete
  32. Assalam...,bos sy ad prtanyan brkaitan kereta kenari sy pkai....mslhny kereta sy brgoyang dbhagian tyr ble meter berada pd 40 ke 80 km.....ble dh 100km/j die ok dh.....n ble dlm keljuan 100km/j stering sy x grip.....die sng trpusing ke knan ke kiri klu x pgg btol2....wlaupn jln lurus

    ReplyDelete
  33. Encik, saya baru beli mazda 6 2.0 2013. Masalah saya bila memandu di highway jalan lurus kelajuan maintain 100kmj. Rasa kereta lari ke kiri dan kanan sedikit. Stering tidak gegar dan goyang. Hantar servis center beritahu, getah lower arm depan kiri ada crack sikit tapi boleh pakai lagi. Dan absober 2 batang belakang bocor. Semua tayar baru sahaja ditukar sebelum diperiksa servis center. Apa pendapat encik tentang masalah steering kereta saya. Terima kasih

    ReplyDelete
  34. Tuan,Vellfire saya tahun 2008,masalahnya semasa nak membelok di simpang,akan ada bunyi macam besi berlaga...sekali jer..agak kuat..apa pendapat tuan.Terima Kasih.

    ReplyDelete
  35. Soalan dan kerosakan yg hampir sama tak akan dilayan ..

    ReplyDelete
  36. Sy pkai persona elegence ,, soalan sy skrg kenapa steering asik pegi ke kiri ?? Jlan lurus pon ke kiri ,, bila u turn je tak blas blek .. Bole thu tak apa punca dan apa yg nk ditukar .. Pening kepala ha fikir kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. check balik alignment and camber setup..

      Delete